من أبرز الأصول المعتبرة التي لها أهمية كبرى في عملية الاجتهاد الصحيح، وربط أحكام الشريعة الإسلامية بمقاصدها وغاياتها، وتحقيق المصالح المشروعة، وتكوين الفهم السليم للدين الإسلامي (المصلحة المجازية) المنبقثة من أصل كلي عظيم وهو مبدأ "النظر في مآلات الأفعال" والذي يعني ملاحظة نتائج تصرفات المكلفين قبل إصدار الحكم الشرعي على الفعل بالإذن أو بالمنع، وهذا الأصل الكلي يندرج تحته قواعد مقاصدية عند العلماء، بعضها يقوم أساسا على المنع من التصرفات المشروعة التي تفضي إلى مفاسد في الآجل، وبعضها يتعلق بطلب الفعل الممنوع أو ما يشتمل على مفسدة لما يؤول إليه من مصالح معتبرة شرعا، وهذا الأخير يعرف "بالمصلحة المجازية"، وهو ما أردت إلقاء الضوء عليه، حيث بدأت بحثي بتمهيد عن مآلات الأفعال والقواعد التي تنبني عليها، يليه ثلاثة مباحث، الأول: في تعريف المصلحة وأقسامها، والثاني: في تعريف المصلحة المجازية، وأقسامها، وشروط اعتبارها، وحكم الإقدام على مثل هذه المفاسد، ثم ذكرت في المبحث الأخير بعض النماذج من التطبيقات الفقهية المترتبة عليها، معتمدة في بحثي على المنهج الاستقرائي، ثم التحليلي، ثم الاستنباطي.
Among the most prominent principles that has a great importance in the process of correct ijtihad is to link the legislations of Islamic Sharia to its goals and objectives, achieving legitimate interests, and forming a sound understanding of the Islamic religion (The Metaphorical Interest) that emanating from a great universal origin, which is the principle of “considering the consequences of actions”, which means observing the results of the actions of the responsible ones before issuing a legal ruling on the act by permitting or prohibiting it. According to scholars, the rules of objectives came under this general principle. Some of which are based primarily on preventing legitimate actions that lead to evil in the future. and some of them are related to requesting a prohibited act or something that involves corruption because it leads to legitimate interests. The last one is known as “metaphorical interest,” and it is what the researcher wanted to shed light on, as she began her research with an introduction to the consequences of actions and the rules that are based on them, then she divided it into three sections, the first is the definition of interest and its parts, The second is the definition of the metaphorical interest, its divisions, the conditions for considering it, and the ruling on engaging in such evils. Then, the researcher mentioned in the last section some examples of the Fiqh applications resulting from it, relying on the inductive, analytical, and deductive approaches.