تناولت هذا البحث في مقدمة، وخمسة مباحث، وخاتمة. ذكرت تعريف الهجرة غير الشرعية، وبينت أسبابها، آثارها، وحكمها في الشريعة الإسلامية، وعوامل القضاء عليها، وختمت البحث بأهم النتائج والتوصيات. وقد خلص البحث إلى أن الأصل في الهجرة أنها مندوبة إذا تمت على وفق القواعد المعمول بها دولياً، والمتطلبة وفق قانون كل دولة على حدة، أما إذا كانت غير شرعية وهى التي تحدث بشكل لا يسمح به قانون البلد المهاجَر منه، أو إليه، أو هما معًا، حسب القوانين الموضوعة للدخول والخروج، فقد ذهب الفقهاء إلى تحريمها لما يترتب عليها من المخاطر، وتعريض النفس للهلاك، وإذلال النفس، وما تشتمل عليه من غش وتزوير، ومخالفة لولى الأمر، وقد حاول الأزهر الشريف ودور الإفتاء المصرية والعربية، مكافحة هذه الظاهرة، وذلك من خلال ذكر الآيات القرآنية والأحاديث النبوية الشريفة، و أقوال العلماء والمفسرين، التي تحث المسلم على المحافظة على نفسه، وماله. وللحاكم أن يسن من التشريعات ما يراه محققا لمصالح العباد، والواجب على الرعية الطاعة، ومن أراد أن يهاجر من بلد إلى آخر فعليه الالتزام بالقوانين المتفق عليه بين الدول في هذا الشأن، والتي أمر الحاكم بالالتزام بها ونهى عن مخالفتها، ولا تجوز الهجرة خارج هذا الإطار المنظم. وتبذل مصر العديد من الجهود في مكافحة تدفق الهجرة غير الشرعية وذلك من خلال التوعية بمخاطر السفر بطرق غير شرعية، والتبصير بأسواق العمل، وتكثيف إجراءات المراقبة على حدود البلاد، وسن القوانين التي تجرم هذه الظاهرة، والتعاون الأمني مع الدول من أجل مكافحة هذه الجريمة.
The researcher divided this research into an introduction, five sections. She mentioned the definition of illegal immigration, explained its causes, effects, its ruling in Islamic law, and the factors for eliminating it, and concluded the research with the most important results and recommendations. The research concluded that the basic principle of migration is that it is recommended if it is carried out in accordance with the law Internationally applicable rules, required according to the law of each individual country. But if it is illegal and happens in a way that is not allowed from the country which one emigrates to or from or both, according to the laws established for entry and exit.The jurists have considered it is forbidden due to the dangers it entails, exposing the soul to destruction and humiliation, and the deception and forgery it entails, and disobedience to those in authority.Al-Azhar Al-Sharif, the Egyptian and Arab Fatwa Houses, tried to reduce this phenomenon through Quranic verses and noble Prophetic hadiths and the sayings of scholars and commentators which urges the Muslim to protect himself and his money. The ruler has the right to enact whatever legislation he deems to be in the interests of the people, and the people are obligated to obey. Whoever wants to migrate from one country to another must adhere to the laws agreed upon between countries in this regard,which the ruler ordered to follow. Migration is not permissible outside this regulated framework. Egypt is doing its best to stop the flow of illegal immigration by raising awareness of the dangers of traveling illegally, and gaining insight into labor markets, intensifying surveillance procedures at the country’s borders, enacting laws that criminalize this phenomenon and security cooperation with countries in order to control this crime.
لبيب حسين عبد الرحمن الزيات, نجلاء. (2023). الهجرة غير الشرعية من منظور الفقه الإسلامي.. حولیة کلیة الدراسات الإسلامیة والعربیة للبنات بالمنصورة, 25(1), 491-567. doi: 10.21608/bfsgm.2023.332542
MLA
نجلاء لبيب حسين عبد الرحمن الزيات. "الهجرة غير الشرعية من منظور الفقه الإسلامي.", حولیة کلیة الدراسات الإسلامیة والعربیة للبنات بالمنصورة, 25, 1, 2023, 491-567. doi: 10.21608/bfsgm.2023.332542
HARVARD
لبيب حسين عبد الرحمن الزيات, نجلاء. (2023). 'الهجرة غير الشرعية من منظور الفقه الإسلامي.', حولیة کلیة الدراسات الإسلامیة والعربیة للبنات بالمنصورة, 25(1), pp. 491-567. doi: 10.21608/bfsgm.2023.332542
VANCOUVER
لبيب حسين عبد الرحمن الزيات, نجلاء. الهجرة غير الشرعية من منظور الفقه الإسلامي.. حولیة کلیة الدراسات الإسلامیة والعربیة للبنات بالمنصورة, 2023; 25(1): 491-567. doi: 10.21608/bfsgm.2023.332542